مراحل و هزینه انحصار وراثت چقدر است؟


به طور کُلی می‌توان گفت هزینه حق الوکاله وکیل را فرد یا افرادی که اقدام به اختیار وکیل کرده‌اند باید بپردازند و همه وراث مجبور نیستند این هزینه را پرداخت کنند.  در نهایت باید گفت که معمولاً بهترین وکیل انحصار وراثت هم برای چنین پرونده‌هایی هزینه زیادی ندارد و مبلغ دقیق آن تا حد زیادی به پرونده مورد نظر و وکیل انتخابی بستگی دارد.

 البته منظور از انحصار وراثت آنلاین می‌تواند سامانه ثنا و سامانه درخواست گواهی فوت باشد. توجه داشته باشید که تنها بخشی از این مراحل می‌توان آنلاین انجام داد و وکیل نیز در این موارد به شما کمک می‌کند؛ اما برای تکمیل دادرسی حقوقی به پیگیری حضوری احتیاج دارید.

انحصار وراثت چه مراحلی دارد؟

یکی دیگر از متداول‌ترین ابهامات در مورد انحصار وراثت، در مورد گام‌ها و مراحل آن است که کمی افراد را گیج می‌کند. مهم‌ترین هدف شما در این مورد باید دریافت گواهی انحصار وراثت باشد تا اموال متوفی در میان نزدیکانش تقسیم شود. مراحل این فرایند به ترتیب شامل:

دریافت فرم انحصار وراثت

در اولین مرحله شما باید به شورای حل اختلاف شهر خود مراجعه کنید و فرم مربوط به انحصار وراثت را دریافت کنید. سپس نام تمام افرادی که ذینفع هستند نوشته شده و توسط شورا صحت آن سنجیده می‌شود. توجه داشته باشید که این مرحله از سال 97 به بعد از دفاتر قضایی پیگیری می‌شود.

تایید وراثت

در مرحله بعد باید استشهاد محضری دریافت کنید. در واقع شما به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنید و فرمی را که از شورا دریافت کرده‌اید، به همراه مدارک لازم به محضر می‌رسانید. شایسته ذکر است که داشتن دو شاهد در محضر برای امضای استشهادنامه لازم است. این دو شاهد باید با وارثین آشنا باشند.

مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف

بعد از مراحل مذکور باید دوباره به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و فرم تکمیل شده را به همراه مدارکی که قبلاً ذکر کردیم به شورا بدهید. توجه داشته باشید که در شرایط مختلف ممکن است این مدارک متفاوت باشند و اطلاع دقیق از آنها به نظر شورا و همچنین راهنمایی وکیل انحصار وراثت بستگی دارد.

پیگیری شورای حل اختلاف

پس از ارائه مدارک به شورای حل اختلاف، این شورا همه شواهد و مدارک را بررسی می‌کند و در یک روزنامه کثیر الانتشار تقاضای وراثت را منتشر می‌کند تا اگر وارث دیگری نیز باشد آگاهی پیدا کند. هزینه انتشار آگهی با وارثین خواهد بود. در این مرحله تا یک ماه برای مراجعه افراد احتمالی به دادگاه صبر می‌کنند و بعد گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

بعد از طی شدن مراحل انحصار وراثت، گواهی صادر می‌شود و وراث می‌توانند در این مرحله اعتراض خود را ثبت کنند. 

نمونه دادخواست انحصار وراثت توسط وکیل

شرح یک دادخواست کامل از سوی وکیل انحصار وراثت به صورت زیر است:

خواهان: خانم/ آقای ...

خوانده: نام سایر وراث و ذینفعان

وکیل: خانم/ آقای ...

خواسته: صدور گواهی انحصار وراثت

دلایل و منضمات: نام تمام مدارکی که قصد تحویل آنها به شورا را دارید نوشته می‌شود.

دادخواست:

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند متوفی ... مورث موکل اینجانب فرزند ... با شماره شناسنامه ... متولد سال ... صادره از ... که با موکل بنده نسبت ... دارند، با توجه به گواهی فوت صادره در تاریخ به علت ... در بیمارستان شهر ... مرحوم گردیده‌اند. شایسته ذکر است که متوفی پیرو دین ... و مذهب ... بوده‌اند و نام وراث ایشان شامل: (نام وراثت به همراه شماره شناسنامه و تاریخ تولد آنها ذکر می‌شود)

متوفی به جز موارد ذکر شده ورثه دیگری ندارد و دارایی ایشان کمتر/ بیشتر از پانصد میلیون ریال می‌باشد. لذا رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت استدعاست.

شماره وکیل انحصار وراثت

موسسه حقوقی میعاد عدالت با سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه‌های حقوقی مختلف از جمله انحصار وراثت بسیار معتبر است. این موسسه باب بهترین وکلای انحصار وراثت همکاری می‌کند و علاوه بر آن از خدمات مشاوره آنلاین نیز بهره می‌برد. توصیه می‌کنیم در صورتی که هر گونه ابهام یا مشکلی در این زمینه یا هر زمینه حقوقی دیگری دارید، با میعاد عدالت تماس بگیرید تا در صورت لزوم شماره وکیل انحصار وراثت مناسب خود را دریافت کنید.

Comments

Popular posts from this blog

پمپ آب کفکش چیست؟

سیستم آموزشی عالی در کانادا به چه صورت عمل می‌کند؟

هنگام خرید پمپ آب خانگی مناسب برای آپارتمان به چه نکاتی توجه کنیم؟